Wednesday, November 27, 2013

Daging tu musuh, tapi sedap....



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Thalatha, Hari Raya Aidil Adha


15-10-2013








Kami dapat kira-kira 2kg daging korban tahun ini. Lebih kurang sama jer tiap tahun. Alhamdulillah, surau taman saya tahun ini mengorbankan 12 ekor lembu.

MyToklaki juga dapat sedikit tulang lembu yang kompom la kena dibuat sup. Dia memang peminat sup tulang, sup ekor, sup kambing dan segala adik beradik tulang lah. Kita sedia faham, memang kaum lelaki sangat minat sup, kan? Tu sebab restoren yang jual sup boleh berniaga dan maju terutama kalu ada sup Gear Box tuh.

Sebenarnya, daging adalah musuh bagi kita jika diambil berlebihan. Pesakit kanser langsung tak boleh sentuh. 2 orang rakan sekerja saya bekas pesakit kanser (yang sudah dibedah dan sembuh), langsung tidak dibenarkan sentuh daging. Kerana daging dikatakan boleh merangsang pertumbuhan sel kanser.

Saya tak gemar daging, begitu juga anak-anak. Jarang saya beli daging dalam setahun. Tapi kami tidak menolak daging. Sekali sekala terutama musim kenduri or raya, makan tetap makan.

Daging korban hari ni dah siap di-rendang-minang-kan petang tadi. Saya segan nak amik gambar, sebab tak cantik pun. Tapi rasa dia, ‘sedap habaq hang!’

Tulang tu saya tak leh nak agak berapa banyak, almost 5kg kot. Seperiuk sup untuk kami meratah malam ni. Masa taip ni, sup dah siap tapi belum boleh dihirup sebab bos besar blem balik dari surau.




Sebagai blogger ketegaq, amik gambaq tu dah kira kemestian:


daging tu musuh tapi sedap 1


Hmmmm... Pulut Kuning sedang dikukus. Esok pagi akan ‘diarun’ dengan santan. Untuk sarapan dan juga memenuhi hasrat beberapa orang kawan di tempat kerja yang kepingin Pulut Kuning saya.




daging tu musuh tapi sedap 2


 ~...walaupun belum bertahun menetap di Kampung Separuh Desa dan menjadi penghuni paling disayangi di Teratak Nyatuh, SERI BULAN sudah memahami waktu mana harus dia menanti HISYAM melintas di laman, ketika mana dia hanya perlu berlindung di balik kain tutup tingkap menjeling pandang, tapi dalam banyak keadaan dia sangat berharap HISYAM akan singgah walau hanya dengan alasan ketagih kopi...~















No comments:

Post a Comment